NEKAJ DEJSTEV O BIODIZLU
Ena večjih energetskih porab naše civilizacije so prevozi. Ko
izračunamo, da v povprečju prevozimo 30000 km letno, kar znese približno 3
tone (ali 3 kub.m) goriva vidimo, da naravi jemljemo nekaj, kar nam ne pripada
in da bomo v 100 letih našim potomcem porabili vsa fosilna goriva, Zemljo pa
spremenili v toplo gredo. V globali ne moremo ničesar spremeniti, ker Svetu
vladajo naftni lobiji, ki imajo svoje interese, lahko pa kaj naredimo na svoji
osebni ravni. Konec koncev tudi od naših vrlih politikov ne moremo zahtevati,
naj podpirajo ekološke in varčevalne programe, če se sami niti približno ne
obnašamo tako, da bi jim lahko bili za vzor! Le malokdo ve, da je prvi dizelski
avto gospoda Diesla vozil na arašidovo olje in da je še naslednjih 10 let vse
dizelske avtomobile poganjalo rastlinsko olje.
Biodizel narejen iz rastlinskega olja ima sledeče prednosti:
a) ima pozitivno energetsko bilanco, kar pomeni, da rastlina
ko raste sprosti več kisika, kot pa ga porabimo pri zgorevanju tega
olja. Z drugimi besedami - zemlje ne spreminja v toplo gredo
- izpušni plini, ki nastanejo pri zgorevanju so večinoma neškodljivi (z
izjemo NOx, ki jih je toliko kot pri zgorevanju zemeljskega olja)
b) biodizel ima boljše mazalne lastnosti kot nafta, zato se
motorni deli manj trošijo
c) hitrost zgorevanja plamena je nižja, zato motor manj
"klenketa", posledica je manjša obremenitev batov in ležajev
d) biodizel se lahko izdeluje iz oljne ogrščice, oljne repice
ipd, kar bi lahko bila velika spodbuda za kmetijstvo
Vendar pa ne smemo pozabiti na negativne plati - zaradi njih pri nas biodizla
ni (oz je samo na papirju in v medijih), v tujini pa je marsikje spodbujan z davčno stopnjo nič, vendar količinsko
omejen:
a) najbolj negativna plat biodizla je to, da ne omogoča
velikih dobičkov. Države se le stežka odpovedo visokim davkom ali trošarinam
(ni važno, kako jih imenujemo), multinacionalke pa visokim dobičkom z malo vloženega
dela, ki jih omogoča črpanje mineralnih goriv. Tako po svetu skrbno pazijo, da
cena nafte ne bi presegla kritične meje, ko bi se izplačalo izkoriščanje
alternativnih goriv (biodizel, etanol, vodik) in če je potrebno to svojo skrb
za dobiček podkrepijo še z oboroženo intervencijo (beri vojno). Tukaj ne
smemo pričakovati velikih sprememb, dokler ne bo močna klimatska sprememba
odplaknila kakšnega večjega zahodnega mesta z vsemi prebivalci vred.
b) druga slabost, ki je povezana s prvo, je cena. Biodizel je
definitivno dražji od zemeljskega olja
c) dostopnost- če bi se vsi vozili s takimi vozili in toliko,
kot se sedaj vozimo, bi zmanjkalo ornih površin za oljarice, saj na svetu sploh
ni toliko obdelovalne zemlje. Ideja, da bi se vsi vozili na biodizel tako, kot
se vozimo sedaj (po možnosti z novodobnimi cestnimi terenci) je utopija, saj bi
morali z oljno repico zasaditi pol planetov našega osončja -:)
d) manjša moč - biodizel ima 5-10% nižjo kurilno vrednost, zato
motor ustrezno izgubi na moči
e) glicerin - pri proizvodnji biodizla je stranski produkt
glicerin (15 vol %). Iz njega lahko delamo milo, lahko ga uporabimo za kompost,
vendar pa le, dokler so količine majhne. Če bi vse svetovne potrebe po nafti
zamenjali z biodizlom, bi nastalo toliko glicerina, da bi predstavljal ekološki
problem. Problem je tudi vožnja pri nizkih temperaturah, ker biodizel želira
pri nekaj stopinjah pod lediščem. Tudi pridelava takšne količine rastlinskega olja bi bila ob naraščajočem
številu svetovnega prebivalstva težavna, saj bi morali zasejati z oljnimi
rastlinami velikanske orne površine. Tako ekologi vidijo rešitev v sočasnem
zmanjševanju voženj in uporabo bolj ekonomičnih vozil, vendar pa razvoj ali morda "razvoj" v zadnjem
času deluje ravno v obratni smeri.
Takole izgleda vzorec biodizla narejenega iz olja za
cvrtje:
Prodam reaktor za izdelavo biodizla
(ker sedaj vozimo na elektriko)!
V zadnjem času se vse več ljudi odloča za pogon
vozil na precejeno uporabljeno jedilno olje. Ta način ekološko ni idealen
(ker prihaja do slabega zgorevanja), poleg tega pa vodi do uničenja
dizelske črpalke, ker ima jedilno olje Ph vrednost okrog 5, tako močna kislina
pa sčasoma razje dele črpalke!!! Rastlinsko olje brez kemične obdelave ni povsem primerno
za pogon serijskih dizelskih motorjev!
Če že vozite na rastlinsko olje, nujno potrebujete ustrezne
grelce, ki jih proizvajajo in prodajajo nekatera podjetja. V tem primeru se vam
vsaj šobe in filtri ne bodo mašili...
Če vas zanima recept za izdelaavo Biodizla, kliknite tukaj: Mike
Pelly's site
Kako na to reagira politika in
zakonodaja
in še nekj eko novic (malo za hec,
malo zares)